De leidingloop van de ballastsystemen gaat door het gehele schip. Zo ook de machine kamer, daar waar de classificatie een L3-brandklasse vereist.
Alternatief is uiteraard Vinylester of GRE, waar al een L3 klasse op zit. Deze kunnen zonder meer in de machinekamer worden toegepast. Veelal kan men ten opzichte van staal een kleinere diameter toe passen, wat weer ruimte bespaart in de machinekamer.
Van oorsprong is Bobach een Duitse onderneming. In 1986 kwamen wij naar het terrein van een van de grootste staalconcerns van Europa – toen nog Hoogovens, nu Tata Steel IJmuiden – voor de installatie en het onderhoud van systemen, geleverd door onze toenmalige Duitse moeder. Sindsdien zijn we hier niet meer weggegaan.
Er is veel veranderd. Technieken ontwikkelden zich snel. We zijn sterk gegroeid, hebben ons verzelfstandigd en zijn geworteld in Nederland. Maar veel bleef ook hetzelfde. Zoals ons werk voor de toonaangevende klant Tata Steel en onze plaats van vestiging in IJmuiden, maar vooral: onze Duitse werkmentaliteit.